DEVELOPMENT OF MALAYSIA

HAZARDOUS KOTA TINGGI

THE WORST FLOOD IN 100 YEARS IN KOTA TINGGI

THE WORST FLOOD IN 100 YEARS IN KOTA TINGGI

TRAGEDY IN KOTA TINGGI...

TRAGEDY IN KOTA TINGGI...

~Diari Banjir~

Banjir yang melanda Johor pada bulan disember 2006 dan Januari 2007,telah memberi kesan dan impak yang besar kepada para penduduk. Tambahan banjir ini melanda di daerah Kota Tinggi, Batu Pahat, Kluang Muar sebanyak 2 kali. Justeru kami para pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia, di bawah anjuran Program Urbanisasi dan Pembangunan Bandar(SKAD 2063), Pusat Pengajian Sosial Pembangunan dan Persekitaran, Fakulti Sains Manusia dan Persekitaran telah membentuk satu kumpulan bagi membuat kajian mengenai impak banjir terhadap sektor pelancongan di Kota Tinggi, Johor. Misi banjir kami ini akan bermula pada 1- 3 September iaitu pada hari Sabtu hingga Isnin. Tempat yang akan menjadi sasaran bagi misi kami ini adalah sekitar daerah Kota Tinggi,Johor.

~WE ARE URBAN LEGEND~

Struktur organisasi

Pembimbing:
Prof. Madya Dr Hamzah bin Jusoh
Pn. Marsitah binti Mohd Radzi

Pengarah Program:
Ahmad Afeeq bin Roslan

Ketua Kumpulan Urban Legend:
Nabilah Aimi binti Aminudin

Setiausaha:
Liyana Mastura binti Azmanuddin Chan

Bendahari:

Raja Rasidah binti Raja Azman


Penyelaras Publisiti:
Nur Zafirah binti Mohd Noor

Penyelaras Tugas-Tugas Khas:
Ahmad Afeeq bin Roslan

~LAPORAN PENYELIDIKAN~

Saturday, October 20, 2007

Sabtu (01/09/2007)

Pada jam 1.45p.m,kami tiba di bandar Kota Tinggi. Kami terus diagih-agihkan kepada beberapa kumpulan bagi tempat penginapan. Bagi para pelajar perempuan, kami telah ditempatkan di Hotel Pilton manakala para pelajar lelaki telah ditempatkan di Hotel Grand Waterlilies. Selepas berehat seketika, kumpulan kami 'Urban Legend', yang telah diketuai oleh ketua kumpulan kami Nabilah Aimi binti Aminudin, telah menjalankan penyelidikan kami terhadap misi dan visi kami tentang 'kesan banjir terhadap sektor pelancongan di Kota Tinggi'.
Kajian kami bermula dengan menjalankan soal selidik terhadap peniaga-peniaga di sekitar kawasan perniagaan tekstil yang terkenal juga di bandar Kota Tinggi sebagai 'Mini kelantan'. Setekah disoal selidik, kami mendapati majoriti peniaga-peniaga di kawasan ini mengalami kerugian yang amat besar sewaktu kejadian banjir berlaku. Mereka turut memaklumkan kepada kami mengenai paras air sewaktu banjir berlaku di kawasan perniagaan mereka. Selain itu kami melihat serta melalui soal selidik ini juga, didapati kebanyakan para pelancong yang datang ke kawasan perniagaan ini adalah terdiri daripada penduduk berbangsa asing seperti Singapura, Indonesia serta penduduk tempatan sendiri.
Kami seterusnya meneruskan kajian kami dengan menyoal selidik peniaga yang membuka kawasan bagi para pelancong melihat keajaiban kunang-kunang pada waktu malam. Bagi menjadikan kajian kami ini lebih ke arah realiti, kami sendiri telah menerokai alam kunang-kunang pada waktu malam dengan menaiki bot melalui sg. Johor. Bayaran yang dikenakan adalah RM15 seorang. Menurut penjaga kawasan kunag-kunag tersebut, perniagaan mereka agak terjejas sewaktu selepas banjir berikutan pelancong yang semakin berkurang pada waktu itu,namun telah pulih semula yang tidak memakan masa yang panjang. Kami telah turut merakam detik-detik indah sewaktu melihat kunang-kunang di sungai tersebut.

No comments: